Üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe, operator komunikacji miejskiej w Hanowerze, posiada kontrakt z CAF-em na dostawy 42 pojazdów TW 4000. Będą one wykorzystywane do obsługi stadtbahnu (lekkiej kolei, łączącej elementy tramwaju i metra). Dopięto właśnie ustalenia co do rozwiązań technicznych nowych pojazdów i zaprezentowano pierwszą wizualizację tramwaju.
Üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe pochwaliło się, że jesienią 2026 roku do Hanoweru przyjedzie pierwszy pojazd nowej generacji pociągu lekkiej kolei TW 4000. Właśnie zaprezentowano na wizualizacji jak dokładnie będzie wyglądać. Tramwaje stadtbahnu ma wpisać się w całą flotę autobusów, tramwajów i pojazdów usługi transportu na żądanie Sprinti.
– W ostatnich miesiącach tworzono szczegółowe rozwiązania mające na celu opracowanie konstrukcji, aby optymalnie zaprojektować TW 4000 do lokalnych uwarunkowań w regionie Hanoweru. Miaszkańcy nie otrzymają standardowego systemu kolei lekkiej, lecz najnowocześniejszy system wykorzystujący najnowsze technologie – informuje Üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe.
Wśród nowości mają pojawić się w drzwiach czujniki podczerwieni, które automatycznie wykryją pasażerów stojących przed drzwiami i otworzą je. Dzięki temu nie będzie konieczności wciskania przycisków. Ponadto w TW 4000 zaplanowano większą strefę wielofunkcyjną dla wózków osób niepełnosprawnych, wózków dziecięcych i rowerów – co było życzeniem, które było szczególnie często wyrażane w ankietach przeprowadzanych wcześniej wśród pasażerów. Nowa generacja pojazdów będzie także wyposażona w systemy wspomagania prowadzącego pojazd. Nowoczesny asystent hamowania będzie wykrywać większe przeszkody w torach i wysyłać sygnał ostrzegawczy do maszynisty, po czym nastąpi hamowanie zasadnicze.
Producentem nowej generacji lekkich pojazdów szynowych jest hiszpańska firma CAF. Wózki TW 4000 są produkowane w Beasain w Kraju Basków w Hiszpanii, a nadwozie wagonu powstaje w Reichshoffen w Alzacji we Francji, gdzie CAF ma zakład produkcyjny. Po premierze pierwszego TW 4000 jesienią 2026 r. w kolejnych miesiącach dostarczonych ma zostać 41 kolejnych tramwajów. Zastąpią one starsze modele serii TW 6000 i TW 2000, oferując przy tym niższe zużycie energii.
Wartość zamówienia podstawowego to niespełna 150 mln euro. Przewidziano możliwość zwiększenia zamówienia o maksymalnie 233 jednostki w perspektywie do 2040 r. – jeśli pozwoli na to sytuacja finansowa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.